Wissenschaftlicher Hintergrund

Mit phase6 lernst du ebenso einfach wie erfolgreich. Die intelligente phase6-Systematik sorgt dafür, dass schwierige Vokabeln öfter abgefragt werden als solche, die dir vertraut sind. Du nimmst deine Lernfortschritte bewusst wahr, hast Spaß am Lernen und dein aktiver Wortschatz wird schnell größer.

Das Erfolgskonzept von phase6 wird von wissenschaftlichen Untersuchungen bestätigt.


Das Erfolgskonzept von phase6

Das Prinzip der 5-Fächer-Lernbox

Das Prinzip der 5-Fächer-Lernbox

Die Vergessenskurve

Jeder Lernstoff läuft Gefahr, über kurz oder lang wieder vergessen zu werden. Dies gilt insbesondere beim Vokabellernen. So stellte der Gedächtnisforscher Hermann Ebbinghaus bereits in 1885 die Ergebnisse eines Experiments vor, in dem Lernende bereits nach zwei Tagen Dreiviertel des Lerninhalts nicht mehr reproduzieren konnten - ein Phänomen, das seitdem als "Ebbinghaus'sche Vergessenskurve" bezeichnet wird. 

  Vergessenskurve phase-6

Andere Untersuchungen haben gezeigt, dass durch systematische Wiederholungen die Vergessenskurve progressiv abgeschwächt werden kann. Eine Methode ist dabei die des systematischen Wiederholens des Lernstoffes in exponentiell größer werdenden Zeitabständen.

Karteikasten-System

Der Psychologe Sebastian Leitner konzipierte in den 70er Jahren eine 'Lernmaschine', die diesen Erkenntnissen Rechnung trägt: Dabei handelt es sich um einen Karteikasten aus Karton, der in Fächer unterschiedlicher Breite unterteilt ist. Lernkarten aus Papier werden von einem Fach in den anderen umsortiert, und zwar je nach dem aktuellen Kenntnisgrad des Benutzers. Leitner's einfaches Prinzip, dem allerdings ein recht kompliziertes Regelwerk zugrunde liegt, führt auch heute noch bei vielen Lernenden zu einer erstaunlichen Verbesserung der Leistung.

5-Fächer-Lernbox


Lernprogramm: 5-Fächer-Lernbox

Die Entwicklung des Lernprogramms phase-6 in 2002 durch den damals 20 jährigen Studenten Daniel Gorin stellt eine Optimierung der 5-Fächer-Lernbox mit den Möglichkeiten des Computers dar. Ein wesentlicher Vorteil liegt darin, dass der Computer organisatorisch die Reihenfolge der abzufragenden Lerneinheiten übernimmt – und dies unabhängig von der Häufigkeit und Dauer des Lernens. Selbst Ferienzeiten werden bei der Abfrage berücksichtigt. Außerdem können viele Fächer und Kärtchen gelernt werden. phase-6 ist leicht und unkompliziert zu bedienen und hat in den wenigen Jahren seines Bestehens einige Zehntausend Schüler und Lehrer überzeugt.

Daniel Gorin

Lernen lernen

Einführung in das Thema "Lernen lernen".

Leicht verständlich und mit wertvollen Tipps für erfolgreiches Lernen! Geeignet auch zur Präsentation in der Schule.

Wissenschaftliche Untersuchungen

The effects of interval length (Lancaster University)

The effects of interval length

(Department of Educational Research, Lancaster University)

Practice with longer intervals means less work and better learning for the long term

catherine_fritz

By spacing out practice with longer gaps, students can work less and learn better. University students using phase-6®, a web-based system for helping learners to practice what they’re learning, either practised with shorter (1, 2, 3, and 4 days) or longer (2, 5, 9, and 15 days) intervals while learning 28 Finnish to English word translations over 10 days; there were 26 students assigned to each condition. Longer practice intervals led to better learning as measured by less forgetting and performance on a test 4 weeks later. People reported similar positive experiences with phase 6 regardless of the length of the intervals.

 Summary report of an experimental study (PDF)

Outcomes of using phase-6 (Lancaster University)

Independent Research Report: Outcomes of using phase6

(Department of Educational Research, Lancaster University)

don PeterMorris catherine_fritz
Don Passey
(Senior Research Fellow)
Prof. Peter Morris
(Psychology Department)
Dr. Catherine Fritz
(Educational Research)

Key points summarising the findings of the report

  • Why would learners, teachers or educators consider using yet another technology facility?
  • Teachers and educators are concerned with supporting wide and deep levels of understanding, but recognise the need for understanding to be based on appropriate levels of memorisation of facts, ideas or events, rather than just on processes concerned with the more fluid aspects of application
  • The software facility considered in this research study, phase-6, focuses on supporting memorisation, through retrieval and recall practice. This technology is worthy of consideration, therefore, by teachers or educators concerned with supporting long-term memorisation
  • A research team at Lancaster University in the UK have recently undertaken some preliminary studies that have looked at uses and impacts of phase-6
  • Prior to the development of this software, pupils in mainland Europe used boxes, divided into five spaces, to support revision and memorisation of words and phrases. phase-6 adapts this concept, changing the space or distance perspective into a time perspective
  • Considerable recent research in the US and the UK has looked at the benefits that can arise from appropriate uses of spacing retrieval practice. Expanding retrieval practice has been shown to be effective in many situations, not only for students, but also for normal adults, pre-school and older children, and the elderly
  • Although appropriate spacing is always beneficial for long term learning, the use of increasing space intervals to support more effective retrieval and practice has been shown to be successful in some, but not necessarily in all, cases explored
  • Two preliminary studies looking at uses and impacts of phase-6 in schools have been undertaken by the research team
  • 172 students in a school in California used phase-6 to support their learning of Spanish language vocabulary
  • An analysis of test results indicated positive impact, both at the level of improved performance, and of improved prediction of performance. However, it was not possible to draw a firm conclusion that the differences in performance identified were due to phase-6 alone. Further data about the comparative difficulty levels of the two sets of words would have been needed to eliminate alternative explanations
  • 230 pupils were involved in the study across three schools in Germany. All pupils were in class 5 (10 to 11 years of age)
  • Pupils who had used phase-6 in their previous primary schools saw it as helpful and tended to use it again. For phase-6, pupils’ good intentions at the beginning of the year corresponded significantly with a greater likelihood of them actually using phase-6 during the year
  • Girls translated significantly more of the items correctly from Paper 1 than did boys. However, the effect of gender was not significant at the end of the test period
  • Pupils were significantly better at receptive translations than productive ones in both papers. This result indicates that the balance of receptive and productive vocabulary within practice lists should be considered carefully
  • Pupils translated items correctly significantly more often when a sentence was present for context than when it was not. This result indicates that sentence contexts for questions within vocabulary training packages should be considered carefully when phase-6 is used
  • Evidence from one school indicated that a wide variety of different retrieval and practice approaches were adopted by pupils, but that the most common were concerned with using word lists in textbooks (with someone testing this list or it being written out in a vocabulary book). The emphasis here is on the testing of vocabulary within short time periods. phase-6 Independent Research Report: outcomes of using phase-6 Department of Educational Research, Lancaster University 2 uses an increasing time interval and is concerned with long-term memorisation. Teachers and pupils have focused in this school more on the adoption of short-term approaches. If pupils are to memorise effectively, to meet the needs of both short and long term learning, it is likely to be important that both forms of practice are introduced and balanced
  • Two analyses run at a specific school level suggest that phase-6 is supporting certain groups of pupils. In one school, girls who gained high marks in Paper 1 gained marks that were well above the average in Paper 2 when they also used phase-6. It is possible that pupils who score high marks use techniques that do not involve high levels of social interaction. Hence, use of phase-6 can match the approaches to learning taken by this group of pupils. Their independent and persistent use of phase-6 could allow them to explore vocabulary learning so that they can gain higher marks than their peers who use phase-6 less persistently
  • In another school, pupils who used phase-6 daily gained higher test scores, when translating nouns, adjectives, prepositions and connectives in sentence contexts in a receptive direction, at levels of statistical significance when compared to those using phase-6 less regularly
  • The time interval between phases can be set to match an individual’s initial level of understanding of subject content, and approaches to learning and memorisation. Teachers should consider how time intervals between phases might support their groups of learners most effectively, perhaps suggesting time intervals based on the notion of fast learners, medium paced learners, and learners who take more time in their learning
  • A key aim of the research was to explore how investigations might effectively identify impacts on learning, to draw conclusions that would offer recommendations for robust future studies
  • From a research point of view, phase-6 provides an opportunity to set up focused research studies, since the resource offers support in quite specific areas of learning (in the areas of memorisation, retrieval and practice)
  • It is clear from findings of the studies reported here that teacher approaches can dramatically influence impacts of the phase-6 resources
  • A future study will need to gather both qualitative and quantitative evidence. These forms of evidence will allow levels of impact to be quantified, as well as reasons sought to explain why differences arise
     

Analyses and Results of Initial Research Studies (PDF)

Summary points from phase6 report (PDF)

Spacing learning over time (Work-Learning Research, Inc.)

Spacing learning over time

In diesem unabhängigen Bericht fasst Dr. Will Thalheimer die Forschungslage im Bereich Wiederholungslernen mit zeitlichen Abständen zusammen, basierend auf über 100 Artikeln aus einschlägigen Fachjournalen zu Gedächtnis-, Lern- und Unterrichtsforschung.

Zusammenfassend lässt sich sagen, dass es klare Lernvorteile mit sich bringt, wenn mit zeitlichen Abständen wiederholt gelernt wird.

Untermauert wird diese Aussage durch die ungeheure Fülle an wissenschaftlichen Abhandlungen, die klare Aussagen zu Gunsten von Wiederholungslernen mit Zeitintervallen treffen. 
 
Auswahl zentraler Befunde aus dem Forschungsbericht:

  1. Wiederholungen – insbesondere wenn sie durchdacht ausgeführt werden – unterstützen den Lernprozess sehr effektiv.
  2. Wiederholungen, die mit zeitlichen Abstaenden erfolgen, sind generell wirksamer als solche, die direkt aufeinander folgen.
  3. Vorteile des Wiederholungslernens mit Zeitintervallen lassen sich sowohl bei der reinen Ansicht der Lernmaterialien feststellen als auch bei Methoden, bei denen das Gelernte aktiv abgerufen bzw. abgefragt wird.
  4. Zeitliche Abstände bei der Wiederholung von Lernstoff sind besonders nutzbringend, wenn das Lernziel die Verankerung im Langzeitgedächtnis ist und die Vergessenswahrscheinlichkeit minimiert werden soll.
  5. Basierend auf den Forschungsergebnissen lässt sich die Aussage treffen, dass Lernen in den seltensten Fällen ein einmaliges Ereignis ist und sich im Allgemeinen über einen gewissen Zeitraum erstreckt, in der sich ein Lernender wiederholt mit dem Lernstoff auseinandersetzt. In einer Definition von Lernen sollte dieser Aspekt folglich enthalten sein.

 
Whitepaper (PDF)

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